Przyjaciele Polski

Kampania “Przyjaciele Polski” to promocja historii trzech bohaterów – zagranicznych przyjaciół Polski. Celem kampanii jest pokazanie, że Polska, wbrew wrogiej dezinformacji, nie jest, ani nie była sama. Wraz z inwazją Ukrainy, ruszyła machina propagandowa Rosji – jednym z jej strategicznych celów jest dyskredytacja Polski i żeby Polacy wstydzili się za swój naród. Dlatego niezwykle ważne jest kampania edukacyjna promująca w mediach polskich osoby, wokół których tworzony będzie pozytywny wizerunek Polski i relacji Polski z innymi krajami. Postacie i tematy, które zostaną wypromowane to Symon Petlura i budowa polsko-ukraińskiej współpracy, Dobry Maharadża Jam Saheb, Laurence Alma-Tadema, brytyjska pisarka i przyjaciółka Romana Dmowskiego i Ignacego Paderewskiego.

Dlaczego akurat te postacie i tematy?

SYMON PETLURA
Symon Petlura to jedna z najważniejszych postaci w trudnej i skomplikowanej historii polsko-ukraińskiej – i to właśnie na nim powinno się budować relacje polsko-ukraińskie. W momencie, którym rosyjska dezinformacja umyślnie wykorzystuje trudne i bolesne elementy polsko-ukraińskiej historii, należy odpierać te ataki pozytywnymi przykładami – Symon Petlura właśnie jest takim bohaterem. Postać Symona Petlury, mimo ważnej roli, którą odegrał, jest szerzej nieznana zarazem na Ukrainie jak i w Polsce. Siła jego historii polega na tym że jest przeciwwagą dla negatywnych elementów historii polsko-ukraińskiej, dla obu stron, które często inaczej patrzą na naszą wspólną przeszłość.

LAURENCE ALMA-TADEMA
Brytyjska poetka, pisarka i tłumaczka, znana ze swej wielkiej przyjaźni dla Polaków. Jej wieloletnia znajomość z Ignacym Janem Paderewskim (z którym korespondowała aż do śmierci) zaowocowała zbliżeniem do sprawy polskiej. W latach 1915-1917 blisko współpracowała z Romanem Dmowskim. Historia Laurence Alma-Tademy to opowieść przyjaźni osoby z dziedziny sztuki i jej współpracy z artystami i politykami, ale też realnym wsparciem przyczyniającym się do odzyskania przez Polskę niepodległości.

JAM SAHEB DIGVIJAYSINHJI
W czasie II wojny światowej indyjski arystokrata zaopiekował się blisko tysiącem polskich sierot, które opuściły ZSRR. W 1942 roku Rząd Rzeczpospolitej Polskiej na Uchodźstwie zaapelował do Ligi Narodów o pomoc dla Polaków, którzy wraz z Armią Andersa opuścili Związek Sowiecki i przebywali w Iranie. Z Indii na apel odpowiedział indyjski maharadża Jam Saheb Digvijaysinhji. Utworzył osiedle dla polskich sierot w Balachadi, w którym zapewnił najlepsze warunki do rozwoju oraz możliwość kształcenia w polskich szkołach. Digvijaysinhji był nazywany przez swoich podopiecznych “dobrym maharadżą”.

Kampania

Kampania dotyczy produkcji spotów, które wypromują każdy z tych tematów w przebojowy sposób. Historia wielu z powyższych bohaterów nie jest dobrze znana Polakom, a co dopiero obcokrajowcom,  dlatego w kampanii zależy nam na materiałach, które dotrą do szerokiej publiki. Nagrania to przede wszystkim krótkie, 2-3 minutowe, a jedno 20-30 sekundowe materiały, ponieważ młodzi widzowie coraz mniej chętnie sięgają po dłuższe filmiki. Nagrania są prowadzonych lektorów, w różnych wersjach językowych. Spoty wykorzystują archiwalne zdjęcia, grafiki, archiwalne materiały filmowe, nagrania świadków historii. Spoty są mieszanką faktów historycznych z elementami emocjonalnej i zaangażowanej narracji, która miałaby na celu zwiększenia siły przebicia materiałów.

W ramach kampanii przewidziana jest również publikacja dwóch artykułów historyków, ekspertów o Symonie Petlurze i Dobrym Maharadży. Artykuły skupiają się na pozytywnej roli odegranej przez zagranicznych przyjaciół Polski. Celem jest budowa dobrych relacji pomiędzy Polską a danym państwem i narodem. Artykuły nie mają formy stricte historycznej, są ukierunkowane do Polaków, którzy będą mogli dalej te historie promować. Dzięki takiej formie uda się je opublikować w polskiej i polonijnej prasie. 

Jerzy Byczyński
Absolwent polityki międzynarodowej na Brunel University oraz prawa międzynarodowego na Westminster University. Redaktor naczelny polonijnego portalu British Poles, doradca brytyjskopolskiej grupy parlamentarnej w Izbie Gmin, założyciel największej patriotycznej organizacji dla Polaków na Wyspach – Polish Youth Association Patriae Fidelis, laureat konkursu “Wybitny Polak na Wyspach 2015” Fundacji Teraz Polska, organizator akcji “#polishblood”, w której Polacy corocznie oddają krew do brytyjskich szpitali.


Bracia Stefan i Jan Tompson
Urodzeni w Londynie, w polsko-południowo afrykańskiej rodzinie, wykształceni w liceach francuskich, ale wychowani w polskich wartościach patriotycznych. W Polsce są od 2016 roku, pracują razem i tworzą m.in. krótkie filmy i spoty o walorach edukacyjnych, szczególnie na temat historii Polski. Autorzy kilkunastu wiralowych spotów i filmików. Ich materiały wygenerowały kilkadziesiąt milionów wyświetleń w mediach społecznościowych. Autorzy pełnometrażowego dokumentu “Oni budowali nasze szczęście”, na temat niszczenia przedsiębiorców i własności prywatnej w czasach PRL.

Rezultaty projektu

Przedstawiamy wybrane linki do artykułów, wpisów dokonanych w ramach kampanii “Przyjaciele Polski”:

Finansowanie projektu

Projekt dofinansowano ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego. 

Organizator projektu – Federacja Patriotyczna / Partner projektu – Portal British Poles

Dofinansowano ze środków budżetu państwa

SKLEP
CHARYTATYWNY
Pomagaj i pamiętaj
Skip to content